Semasa

Bertahun kerja Iuar negara utk kIuarga, stiap bulan hantar duit RM8k, akhirnya suami di Malaysia kawen lain

Setiap pasangan yang mendirikan rumah tangga sudah pastinya mengimpikan supaya perhubungan tersebut berkekalan selama-lamanya.

Namun, hati wanita mana yang tidak luluh apabila seorang suami sanggup berlaku curang dan berkahwin dengan wanita lain tanpa pengetahuannya.

Lebih menyedihkan, apabila si isteri sanggup ‘berkorban’ dirinya bagi mencari rezeki di luar negara bagi membantu kewangan suaminya dalam membesarkan anak-anak tersayang.

Bertahun kerja Iuar negara demi kIuarga, hntar duit RM8k sebuIan, akhirnya suami di Malaysia kawen lain

Foto: Peguam Syarie dan Konsultan Perundangan Islam Fahmi Ramli

Ujar peguam ini lagi, wanita ini sanggup berkorban bekerja di perantauan dan meninggalkan anak-anak dan suami tercinta berikutan suaminya yang telah dibuang kerja.

Mahu tidak mahu, wanita ini terpaksa mencari kerja bagi menampung perbelanjaan keluarganya.

Rezeki tidak pernah salah alamat, di mana wanita ini telah ditawarkan untuk berkhidmat di luar negara dan diberikan kontrak kerja yang agak lama.

Setelah bekerja di sana, wanita cekal ini sama sekali tidak pernah melupakan tanggungjawabnya untuk mengirimkan duit berjumlah RM8 ribu sehingga RM10 ribu setiap bulan di akaun suaminya.

Duit yang dikirimkan di Malaysia, semuanya dimasukkan ke dalam akaun suaminya. Duit itu dia amanahkan untuk buat belanja makan minum anak-anak dan bayar segala loan rumah dan kereta.

Namun, selepas dua tahun menetap di sana wanita ini pulang ke Malaysia berikutan cuti panjang yang diambilnya bagaimanapun, sikap suaminya dilihat sudah berubah dan tidak lagi seperti lelaki yang dia kenali dahulu.

Susulan daripada itu, wanita ini bertindak selongkar di seluruh pelusuk rumahnya untuk mencari sebarang bukti dan ingin mengetahui apa yang telah terjadi. Alangkah terkejutnya dia apabila menjumpai sijil nikah tulisan jawi dari Wilayah Songkhla dan nama suaminya tertera pada sijil tersebut bersama nama seorang wanita yang tidak dikenali.

Sijil itu terselit kemas di bawah fail-fail lama yang tak terusik. Bila suaminya balik, dia tenang dan bertanya kepada suaminya. Sumpah abang tak kahwin lain pun. Ni mesti ada orang nak rosak rumah tangga kita, muka tak bersalah dan tuduh orang lain pula. Dia tunjukkan sijil nikah tersebut biru, hijau, biru, hijau wajah suaminya.

Wanita ini desak dan akhirnya dia mengaku. Duit yang diberikan setiap bulan, tak digunakan sepenuhnya untuk anak-anak. Sebaliknya, dia gunakan untuk perkahwinan barunya dan belanjakan untuk kediaman dia dengan isteri baru.

Susulan mendengar penjelasan itu, si isteri hanya mendiamkan diri sebelum suaminya bertindak keluar daripada rumah tersebut. Tidak berakhir di situ, ujar peguam ini lagi suami kepada wanita tersebut enggan untuk ‘melepaskannya’ dengan cara yang baik.

Alhamdulillah, setelah hampir setahun kesnya di Mahkamah, maka mahkamah menerima tuntutan fasakh yang kami failkan dan menolak pembelaan suaminya.

Sumber:Ohbulan & Fahmi Ramli

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *