Uncategorized

Kapal Kargo Tersekat di Terusan Suez Berjaya Dialihkan, Netizen Malaysia Beri Cadangan Guna ‘Myvi’ Je

Selepas enam hari tersekat di Terusan Suez, kapal kargo MV Ever Given akhirnya hari ini telah berjaya dialihkan oleh pasukan penyelamat.

Usaha menyelamat tersebut dilakukan dengan menggali jauh ke dalam tebing terusan kira-kira 27,000 meter padu pasir. Fuh akhirnya berjaya juga dialihkan ye… 

Sebelum ini, kapal terbabit yang tersekat secara menyerong merintangi terusan tersebut sejak Selasa lalu telah menutup laluan pedagangan global dari kedua-dua arah iaitu timur dan selatan.

Malah ia juga telah menyebabkan kesesakan lalu lintas ke atas lebih 200 kapal di kedua-dua hujung terusan sepanjang 193km dan menyebabkan kelewatan penghantaran minyak dan produk lain.

Isu kapal tersekat dapat perhatian netizen Malaysia, cadang guna ‘Myvi’ untuk alihkan

Isu ini tidak hanya heboh dalam kalangan netizen negara luar yang sempat buat memes dan jadikan hal tersebut sebagai jenaka, malah netizen Malaysia pun ikut sama sampai siap bagi cadangan ‘bernas’ lagi.

Menerusi perkongsian Facebook Himpunan Cerita Lawak, warganet katanya telah memberi idea untuk menyelesaikan masalah kapal kargo tersekat itu dengan menggunakan khidmat si ‘raja jalanan’, Myvi.


Menerusi posting di atas, kereta Myvi katanya boleh diikat pada kapal tersebut dan ditarik dari dua arah untuk mengapungkannya kembali. Fuh macam-macam eh imaginasi korang! 

Posting yang mendapat 6.8k likes ini disertai pelbagai komen melucukan, malah ada juga di kalangan netizen mengatakan penggunaan lapan buah Myvi tersebut agak keterlaluan kerana sebuah kereta pun dah cukup kuat untuk tarik kapal tersebut ke laluan asalnya. Amboi-amboi overnyaaa! 

 


Sumber: Facebook
Meskipun kapal berkenaan kini berjaya dialihkan, tidak diketahui dengan jelas bilakah laluan perdagangan paling penting dalam dunia ini akan dibuka kepada trafik iaitu dengan lebih 45 kapal lain yang terkandas, sedang menunggu atau dalam perjalanan menuju ke terusan itu.

Penangguhan ini juga akan memberikan tekanan untuk rantaian bekalan global yang mana kira-kira 10 peratus aktiviti perdagangan dunia bergantung kepada Terusan Suez terutamanya bagi penghantaran minyak dan gas ke Eropah.

Moga-moga cepatlah masalah Terusan Suez ni selesai ye. Boleh effect ekonomi dunia ni. 

sumber:lobakmerah

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen, klik like dan share serta f0llow page kami untuk cerita menarik, viral dan semasa di hujung jari anda.

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.